تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

چگونه کارهایمان را با تمرکز انجام دهیم؟ چگونه با عوامل برهم زننده تمرکز مقابله کنیم؟ احتمالا این سوال‌ها برای شما هم پیش آمده است چون جهان امروز مملو از عواملی است که تمرکز را به هم می‌زنند. در این مطلب با برخی از این عوامل و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا خواهید شد.

۱– شبکه‌های اجتماعی

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

امروزه ارتباط برقرار کردن با دوستان از طریق شبکه‌های اجتماعی بسیار راحت و آسان شده است. چک کردن پیام‌ایی که برای شما در شبکه‌های اجتماعی ارسال شده است در طی شبانه‌روز بسیار اتفاق می‌افتد.

راه کار: هنگامی‌که مشغول کارکردن هستید، در شبکه‌های اجتماعی لوگین  (Log in) نکنید و اگر لوگین کرده‌اید، در ابتدا لاگ آف (Log off) کنید و بعد کار خود را آغاز کنید. اگر در طی کار مجبور هستید که پیام‌های دریافتی خود را چک کنید، سعی کنید در زمان‌های استراحت این‌کار را انجام دهید.

۲– تعداد زیاد ایمیل‌های دریافتی

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

چک کردن مداوم ایمیل‌ها یکی دیگر از عواملی است که تمرکز را به هم می‌زند. بسیاری از ایمیل‌های دریافتی شما احتمالا کاری است و باید به آن‌ها پاسخ دهید. با چک کردن لحظه‌ای ایمیل‌هایتان در طول روز نمی‌توانید بر دیگر کارهایتان تمرکز کنید.

راه کار: به‌جای چک کردن مداوم ایمیل‌هایتان در طول روز، زمان مشخصی از روز را برای این‌کار در نظر بگیرید. بقیه روز ایمیل خود را ببندید و بر روی سایر کارهای مهم‌تان تمرکز کنید.

۳– تلفن همراه

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

تعداد کمی از افراد هستند که می‌توانند از جواب دادن به تلفن همراه‌شان چشم‌ بپوشند. پاسخ دادن به تلفن همراه، نه تنها زمان گیر است، بلکه باعث قطع تمرکزتان از کاری که در حال انجام آن هستید نیز می‌شود.

راه کار: اگر در حال کار بر روی پروژه مهمی هستید، گوشی تلفن همراه خود را سایلنت کنید. در زمانی‌که منتظر تلفن ضروری نیستید، می‌توانند تلفن همراه خود را بر روی پیغام‌گیر تنظیم کنید. سپس وقت مشخصی تعیین کنید و به همه پیغام‌ها پاسخ دهید. گوش دادن به پیغام‌ها به صورت مجزا هم وقت بیشتری از شما خواهد گرفت و هم مانع تمرکزتان خواهد شد.

۴– انجام چند کار مختلف به‌صورت هم‌زمان

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

اگر مشغولیت‌های مختلفی دارید، باید به دنبال راه حل‌هایی باشید که در زمان کوتاه کارهای زیادی را انجام دهید. تحقیقات نشان داده است، هنگامی‌که توجه شما از یک کار به سمت کار دیگر می‌رود، زمان بیشتری از شما گرفته می‌شود تا وقتی که یک به یک کارها را با تمرکز انجام دهید و سپس به سراغ کار دیگر بروید.

راه‌کار: کارها را اولویت‌بندی کنید و هر کدام که ضروری‌تر است را ابتدا انجام دهید. انجام چند کار با هم در مواردی مناسب است که کارها به تمرکز زیادی نیاز نداشته باشند و یا جزو اولویت‌های اول نباشند.

۵– خستگی

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

وقتی خسته هستید، علاقه بیشتری به انجام کارهایی که روتین و عادی شده‌اند دارید و کمتر می‌توانید بر کار‌هایی که نیاز به حواس جمع دارند، تمرکز کنید.

راه‌کار: برای خودتان قرارداد تعریف کنید. برای مثال پس از فلان مدت کارکردن بر پروژه‌ای خاص، به خودتان ۱۰ دقیقه استراحت بدهید. در زمان استراحت می‌توانید خودتان را به یک قهوه دعوت کنید، در فضای روباز قدم بزنید، یک چرت کوتاه بزنید و یا یک میان وعده بخورید. هنگامی‌که منتظر پاداش باشید، راحت‌تر می‌توانید بر خستگی‌یتان غلبه کنید و یا کارهای خسته کننده را انجام دهید.

۶– گرسنگی

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

مغز هنگامی‌که سوخت کافی نداشته باشد، نمی‌تواند تمرکز کند. صرفنظر کردن از وعده‌های غذایی برای مثال صبحانه از جمله عوامل موثر در از بین بردن تمرکز است.

راه‌کار: همیشه صبحانه بخورید، میان وعده‌های سرشار از پروتئین مصرف کنید، مصرف شکر و شیرینی را محدود کنید و در عوض موادغذایی که دارای کربوهیدرات‌های پیچیده هستند مانند غلات را جایگزین آن کنید.

۷– استرس

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

بسیاری از افراد وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشند، دچار استرس می‌شوند و تمرکز کردن بر یک کار برای‌شان مشکل می‌شود. بعلاوه استرس داشتن باعث ایجاد تاثیرات منفی زیادی بر بدن می‌شود. برای مثال باعث خشکی شانه‌ها، سردرد، افزایش ضربان قلب و غیره … می‌شود. هر کدام از این تاثیرات منفی، می‌توانند تمرکز را به هم بزنند.

راه‌کار: از تکنیک‌هایی استفاده کنید که باعث کم‌کردن استرس می‌شوند. مدیتیشن یکی از تکنیک‌هایی است که در کاهش استرس بسیار موثر است. نتایج یک تحقیق بر قدرت تمرکز افرادی که برای هشت هفته از تکنیک‌های مدیتیشن استفاده کردند نشان داد که این افراد، قدرت تمرکزشان نسبت به افرادی که مدیتیشن انجام ندادند، بیشتر است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه تکنیک‌های کاهش استرس، مطلب ۷ راهکار با ارزش برای کاهش استرس را مطالعه کنید.

۸– بیماری کم توجهی و بیش فعالی یا ADHD

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

این بیماری تنها مختص کودکان نیست و در بزرگسالان هم دیده می‌شود. یکی از عوارض اصلی این بیماری دامنه تمرکز کوتاه و مشکل در تمرکز بر کارها است.

راه‌کار: در صورتی‌که اختلال حواس دارید و یا کودکان‌تان در تمرکز کردن بر کارها و تکالیفش مشکل دارد به پزشک مراجعه کنید. به راحتی و با مدیریت شرایط می‌توانید عوارض این بیماری را کاهش دهید. پزشک در بیماری ADHD معمولا درمان‌های رفتاری و دارویی تجویز می‌کند.

۹– افسردگی

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

اغلب افراد فکر می‌کنند که ناراحت بودن یکی از نشانه‌‌های افسردگی است. نشانه‌های افسردگی شامل: اشکال در تمرکز، احساس خالی بودن، نا امیدی و بی تفاوتی است.

راه‌کار: اگر احساس افسردگی دارید، اولین مرحله مراجعه به پزشک یا مشاور است. بیماری افسردگی با مصرف دارو و برخی از مشاوره‌های گفتاری برطرف می‌شود.

۱۰– داروها

تمرکز ندارید؛ با ده عامل برهم زننده تمرکز و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

متاسفانه یکی از عوارض جانبی مصرف برخی از داروها حواس‌پرتی است.

راه‌کار: در چنین شرایطی با پزشک‌تان صحبت کنید تا دوز داروها را تغییر دهد و یا به جای آن دارو، داروی دیگری برای‌تان تجویز کند. هرگز بدون نظر پزشک دارو‌هایتان را قطع نکنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *