عادت‌های بدی که باعث کمردرد می‌شوند.

عادت‌های بدی که باعث کمردرد می‌شوند.

کمردرد علت‌های مختلفی دارد. گاهی برخی از عادت‌های غلط باعث ایجاد این دردها می‌شوید. در ادامه با عادت‌های غلطی که باعث ایجاد کمر درد می‌شوند، آشنا می‌شوید. درصورتی‌که مستعد ابتلا به کمر درد هستید، عادت‌های زیر را ترک کنید.

۱– آویزان‌کردن یا انداختن کیف بر روی یک شانه

با انداختن کیف بر روی یکی از شانه‌ها تعادل بدن بهم خورده و به ستون فقرات فشار وارد می‌شود. این موضوع زمانی حادتر می‌شود که کیف‌تان سنگین باشد. برای پیشگیری از بروز کمردردهای ناشی از حمل یک طرفه کیف، بهتر است کیف خود را به گونه‌ای حمل کنید که بدن‌تان تعادل داشته باشد. برای مثال کوله پشتی خود را بر روی هر دو شانه آویزان کنید و اگر از کیف‌های دستی استفاده می‌کنید که نمی‌توان آن‌ها را بر روی هر دو شانه آویزان کرد، سعی کنید هرگز کالاهای سنگین درون آن‌ها قرار ندهید. در صورتی که قصد حمل وسایل سنگین را دارید، از کوله‌‌های چرخ‌دار و چرخ دستی استفاده کنید.

۲– پوشیدن کفش‌های غیراستاندارد

کفش‌های استاندارد بین دو تا سه سانتی‌متر پاشنه دارند و پا درون آن احساس راحتی می‌کند. هنگام خریدن کفش دقت کنید که کفش‌های راحت و طبی را برای استفاده‌های طولانی مدت در روز انتخاب کنید و هرگز کیفیت و راحتی کفش را فدای قیمت آن نکنید.

۳– استفاده از تشک‌های غیراستاندارد

تشک‌ استاندارد نه زیاد سفت است و نه زیاد نرم، بعلاوه سطح آن صاف است. علاوه بر استفاده از تشک‌های استاندارد، نحوه خوابیدن هم در بروز کمردرد نقش دارد. افرادی که روی شکم می‌خوابند و یا حین خوابیدن بازوهایشان را در زیر بالش می‌گذارند، بیشتر از سایر افراد استعداد ابتلا به کمردرد را دارند.

۴– منقبض‌کردن عضلات کمر حین نشستن

بسیاری از افراد برای مقابله با کمردرد به صورت خواسته یا ناخواسته عضلات کمرشان را منقبض کرده و ثابت نگه می‌دارند. با انقباض عضلات کمر، فشار بیشتری به کمر وارد شده و درد بیشتر می‌شود. برای رهایی از کمردرد، ورزش‌های مخصوص کمر را بیاموزید و به صورت روزانه انجام دهید.

۵– ورزش نکردن

ورزش نکردن یکی از عواملی است که به مرور زمان باعث ضعیف شدن ماهیچه‌‌ها و درد می‌شود. برعکس، انجام حرکات ورزشی به صورت منظم به تدریج باعث قوی شدن ماهیچه‌ها می‌شود. ماهیچه‌های قوی بهتر می‌توانند ستون فقرات را نگه دارند و در نتیجه درد در ناحیه کمر کمتر شده و یا از بین می‌رود. ورزش‌هایی از قبیل پیلاتس، شنا، پیاده‌روی و دوچرخه سواری باعث کاهش کمردرد می‌شوند.

۶– بلندکردن اجسام سنگین به‌صورت نادرست

اغلب کمردرد در مواردی که اجسام سنگین را به صورت نادرست بلند می‌کنیم، اتفاق می‌افتد. سعی کنید وسایل سنگین را به تنهایی بلند نکنید و هنگامی‌که قصد بلندکردن وسایل سنگین را دارید، بدنتان را در موقعیتی که در شکل زیر نشان داده شده است قرار دهید.

عادت‌های بدی که باعث کمردرد می‌شوند.

۷– افزایش وزن

برای جلوگیری از کمردرد سعی کنید تا وزن‌تان را کنترل کنید. افزایش وزن باعث افزایش فشار بر ستون فقرات شده و این فشار باعث افزایش درد در ناحیه کمر می‌شود.

۸– استعمال دخانیات

دیسک‌ها مانند بالشتک‌‌هایی هستند که مهره‌های ستون فقرات را نگه می‌دارند. مصرف نیکوتین جریان خون را به سمت دیسک‌ها کم‌کرده، باعث تحلیل رفتن آن‌ها شده و به دنبال آن کمردرد رخ می‌دهد. از سوی دیگر، سیگارکشیدن باعث کاهش جذب کلسیم و سست شدن استخوان‌ها می‌شود.

۹– تغذیه نامناسب

فقر کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی می‌تواند باعث دردکمر شود. این دو ماده برای استحکام استخوان‌های بدن لازم و ضروری هستند.

۱۰– کم‌تحرکی

کم‌تحرکی یکی از عواملی است که در دراز مدت می‌تواند باعث کمردرد شود. افزایش تحرک باعث افزایش جریان خون شده، التهاب را کم می‌کند و از گرفتگی ماهیچه‌ها پیشگیری می‌کند. در برخی موارد ماندن طولانی مدت در رختخواب نیز می‌تواند باعث افزایش کمردرد شود.

۱۱– استرس

استرس زمانی‌که طولانی شود، عوارض زیادی به بار می‌آورد. قرارگرفتن تحت فشارهای عصبی و شرایط پراسترس، می‌تواند باعث گرفتگی در کمر و گردن شده و در این دو ناحیه ایجاد درد کند. کتاب خواندن، ورزش کردن، قدم زدن و گذران وقت با کسانی که دوستشان دارید به شما کمک می‌کند تا از فشار و استرس رهایی یافته و به دنبال آن درد نیز کاهش یابد و یا از بین برود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *